Umění vedení lidí

V dnešním dynamickém a konkurenčním pracovní prostředí je schopnost vedení klíčovým faktorem pro dosažení úspěchu v kariéře. Jak může koučování posílit vůdcovské schopnosti a přinést do firemního prostředí pozitivní změny?

Profesionální koučování nabízí cenné nástroje, které vedou k efektivnímu vedení lidí. 

Kdo chce zapalovat, musí sám hořet. Tým je tak dobrý, jak dobrý je jeho nejslabší článek. Všichni jsme na jedné lodi. Tyto a mnohé další postřehy už jste asi slyšeli. Mám pro vás 5 základních tipů pro úspěšné vedení lidí, týmů i firem.

1. Empatie a porozumění
Direktivní styly vedení jsou dnes již překonané. Jednou z klíčových oblastí leadershipu je rozvoj empatie a schopnosti porozumět potřebám a očekáváním jednotlivců ve vašem týmu. Vedení lidí vyžaduje schopnost vcítění se do jejich situace a projevení zájmu o jejich osobní a profesní rozvoj. Koučování pomáhá vytvářet prostředí vzájemného respektu a důvěry, což je základem produktivního pracovního týmu.

Zapomeňte na metodu cukru a biče – podřízení nejsou vaši poddaní. tahle doba už je dávno pryč! Oproti tomu dobře míněná a upřímná pochvala vás nebude stát ani korunu a motivovat dokáže víc než balík peněz. Chvalte, chvalte, chvalte! 

Motivaci k práci můžete velmi dobře posílit i konstruktivní zpětnou vazbou. Pamatujte, že nic jako konstruktivní kritika ve skutečnosti neexistuje – kritika je vždy destruktivní. I proto mluvíme o zpětné vazbě, nikoliv o kritice. Nikdy nezanášejte do feedbacku zbytečné emoce, a především konstruktivní zpětnou vazbu poskytujte zásadně mezi čtyřma očima. Při chválení naopak využijte všechny oči v místnosti. :)


2. Buďte organizovaní
Nebuďte chaotičtí – bez řádu a organizace nemůžete požadovat od svých kolegů kvalitní a včasně dokončenou práci. Jak eliminovat chaos ve firmě prostřednictvím efektivního nastavení pracovních procesů?

Jednotný systém...

Využívejte jednotný systém, který zjednoduší orientaci nejen vám, ale především vašim zaměstnancům. Když všichni pracují podle stejných pravidel a standardů, minimalizuje se možnost nedorozumění a chaosu.

Termíny...

Zadávejte úkoly včas a důkladně informujte své kolegy o zadáních a termínech. Včasná a jasná komunikace zamezí zmatkům a umožní každému plánovat svou práci s dostatečným předstihem.

Delegování...

Delegování nejenže zajišťuje vaši vlastní zastupitelnost, ale také uvolňuje čas pro důležité úkoly. Získáte tím nejen respekt a loajalitu od svých podřízených, ale i efektivní tým pracující směrem ke společným cílům.

3. Transparentní komunikace v týmu i s jednotlivci
Omezte své ego a buďte ochotni vyslechnout všechny strany a argumenty. Nebuďte falešní a nikdy nelžete. Sami dělejte to, co očekáváte od ostatních! Individuální výhody nemá nikdo rád – pokud například někdy pracujete z domova, umožněte to i členům svého týmu. Jděte příkladem! 

Někteří manažeři mají snahu co nejvíce „tvarovat“ svůj tým podle svých představ, a doufají, že se tým i v jejich nepřítomnosti bude chovat i nadále. Je to omyl – a veliký. Čím více na své kolegy prosazujete svoje já, svou osobnost, tím více umenšujete ty jejich. Pak nemůžete chtít, aby fungovali samostatně. Dejte jím prostor k tomu, aby se vyjádřili. Za jasně daných podmínek umožněte, aby se podíleli na rozhodování a ukažte, že vám na jejich hlasu záleží. Pak budou fungovat mnohem efektivněji, a vás to bude stát méně práce a sil. 

4. Mějte důvěrníka
Většina týmů pracuje efektivněji v nepřítomnosti manažera. nebo alespoň mají ten pocit. :-) Menší stres, menší kontrola, větší volnost. Musí si poradit sami a nemusí se nikoho ptát na názor. Mnoho manažerů se domnívá, že když „zmizí“, lidé jednoduše pracovat přestanou. Já říkám bohužel. Řešením je mít druhý stupeň vedení, a tím je někdo, kdo je součástí týmu, ale zároveň se na něj můžeme spolehnout. 

Tato část manažerských schopností však nebude v reálu fungovat, pokud manažer svým podřízeným nevěří a je zvyklý všechno dělat sám. V této souvislosti mluvíme o syndromu nezastupitelnosti. Správný manažer se neobává toho, že ho šikovnější podřízený zastíní a nedělá mu problém delegovat činnosti na ostatní členy týmu.

5. Informujte o cílech a záměrech
Pro úspěch každé organizace je důležité mít jasné projektové cíle a záměry. Ať děláte cokoliv, vždy v tom můžete být systematičtější a lepší. Pro vás i váš tým bude mnohem snazší dosahovat dalších met, když budete mít jasno v cílech a způsobech, jak jich dosáhnout. 

Je důležité být na stejné vlně

Nenechávejte si pro sebe klíčové informace, které vám připadají jasné. Tým nebyl u všech porad, které vás vedlo k finálnímu rozhodnutí. Na to nikdy nezapomínejte. Chcete-li snížit nezájem, chybovost, nedorozumění a nedostatečnou výkonnost, řešte všechen zmatek a nejasnosti ohledně procesů včas. Je důležité věnovat čas každému členovi týmu tak, aby chápal cíle vás jako celku a svou roli vedoucí k jejich dosažení.  

Styly vedení lidí

Existuje několik různých stylů vedení lidí, a každý z nich má své vlastní charakteristiky a přístup k řízení týmu. Je důležité si uvědomit, že efektivní vedoucí může kombinovat různé styly vedení podle konkrétních situací a potřeb týmu. Lewin rozděluje přístupy k vedení do tří základních stylů. ⤵

image

Autoritativní

Veškeré rozhodování i moc je v rukou vedoucího. Ten přiřazuje jasně stanovené úkoly, je minimální možnost pro vlastní kreativitu. Komunikace probíhá primárně shora dolů. Měl by být využíván krátkodobě, a to především v okamžicích časové nouze či nutnosti rychle splnit zadané cíle.

image

Participující

Na vedoucím pracovníkovi je stále odpovědnost za výsledky, ale dovoluje svým podřízeným začlenit se do rozhodovacího procesu. Deleguje sice úkoly na ostatní, ale motivuje je a umožňuje jim využívat jejich kreativity. Komunikace probíhá v obou směrech.

image

Delegující

Vedoucí nastavují priority a cíle, ale pak ponechávají pořízeným volnou ruku. Poskytují jim podporu v podobě zdrojů a informací, ale více do jejich činnosti nezasahují. Tento styl klade vysoké nároky na úroveň zaměstnanců, kdy jsou preferováni zkušení a samostatně fungující podřízení.

Let's work together :-)

Koučování je umění pomáhat lidem přicházet na to, co už vědí. Je o odhalování potenciálu, který vám již náleží. Koučování vás vede od úrovně, na které jste, na úroveň, kde jste nebyli nikdy předtím.